Domowe sposoby na relaks

Współczesne otoczenie nie wpływa pozytywnie na układ nerwowy człowieka. Wzmożony stres, presja czasu oraz pragnienie sukcesu powodują, że coraz trudniej uzyskać stan wyciszenia i relaksu. Sprawdź, w jaki sposób uniknąć szkodliwego wpływu zmęczenia na organizm.

Dlaczego relaks jest ważny

Człowiek bez jedzenia jest w stanie przetrwać nawet miesiąc, bez picia do 3 dób, tymczasem jak ma się sprawa z odpoczynkiem? Badania wykazały, że już po 24 godzinach czuwania w organizmie zachodzą niepokojące zmiany. Wzrasta drażliwość, a spada zdolność do koncentracji i rozumowania przyczynowo-skutkowego. Co więcej, znacząco obniża się czas reakcji ciał odpornościowych organizmu. Po 48 godzinach oczy stają się przekrwione, zdolność koncentracji nadal spada, a do objawów dołącza ból głowy. Mogą pojawić się zaburzenia widzenia i omamy, a także dreszcze oraz bóle podobne do tych, towarzyszących grypie. Odnotowany rekord czuwania to ok. 11 dni i choć uczestnik testu twierdził, że czuje się dobrze, zdecydowanie odradzamy takie próby.

Jak odpoczynek wpływa na zdrowie?

Intensywny wysiłek, zarówno ciała, jak i umysłu, wymaga odpowiedniej regeneracji. Choć wielu bagatelizuje ten fakt, bez właściwego wypoczynku czekają nas tylko przykre skutki przemęczenia. Podczas snu mózg porządkuje i utrwala przyswojone informacje, ponadto naprawia uszkodzenia zarówno siebie samego, jak i reszty ciała. Jest to najlepszy sposób na relaks dla mózgu oraz regenerację skóry. Niech nie dziwi zatem fakt, że wiele gwiazd przykłada do odpoczynku wiele uwagi. Szybkie tempo życia, ogrom obowiązków oraz presja czasu wymagają poświęcenia wiele uwagi należytemu odpoczynkowi.

Jak odpocząć po pracy

Po zapewnieniu ciału odpowiedniej porcji pożywienia często pojawia się senność. To pierwszy sygnał mówiący, że należy przystopować i poświęcić chwilę na relaks. Najszybszym sposobem na szybki wypoczynek jest otulenie się miękkim kocem i krótka, odświeżająca drzemka. Pamiętajmy, aby trwała między 15, a 30 minut. Trwa ona stosunkowo krótko, a korzyści płynące z drzemania są ogromne. Podczas tego krótkiego snu ciało wytwarza hormony: adrenalinę i noradrenalinę, które stymulują pracę serca. Dzięki temu więcej krwi odżywia mózg, co ma bezpośrednie przełożenie na kreatywność i innowacyjność. Co więcej, dzięki temu, że mózg nie przechodzi całkowicie w stan spoczynku, podświadomie napędza twórcze myśli. To dzięki takim chwilom niejednokrotnie w dziejach człowieka następowały przełomy technologiczne. Ot, choćby tablica Mendelejewa. Historia głosi, że naukowiec, podczas pracy, nie spał przez trzy dni. Kiedy wreszcie zasnął, zobaczył kompletny schemat, czyli znaną tablicę mendelejewa. Choć wymagała drobnych poprawek, okazała się odpowiedzią na wiele problemów.

Odpoczynek bierny czy czynny

Nie tylko drzemanie pozwala na dobry wypoczynek po dniu pracy. Polacy coraz chętniej wybierają aktywne formy spędzania czasu, które dostosowują do swojego trybu życia i możliwości. Popularne stało się bieganie, które dobroczynnie wpływa na cały organizm, regulując pracę serca, zwiększając odporność na zachorowania i podkręcając metabolizm. Dzięki temu regeneracja zachodzi zarówno na poziomie ciała, jak i umysłu. Wytwarzane podczas aktywności fizycznej endorfiny wpływają korzystnie na samopoczucie, samoocenę i zdolność radzenia sobie z trudnościami. Ale nie tylko intensywny bieg pozwala na złapanie dodatkowego oddechu. Niejednokrotnie wystarczy spokojny spacer w parku lub w lesie, aby pozwolić wyciszyć myśli i zebrać siły na dalszą część dnia. Jeśli intensywny wysiłek fizyczny nie jest wskazany lub zwyczajnie nie wystarcza na niego sił, warto poświęcić chwilę na słuchanie muzyki relaksacyjnej. Najlepiej wygodnie położyć się na kanapie, zamknąć oczy a delikatne odgłosy natury, połączone z muzyką instrumentalną pozwolą na wyciszenie myśli. Pamiętajmy, wypoczynek jest tak samo ważny jak odpowiednia dieta.